Pane Ježiši Kriste, náš veľkňaz, ktorý si raz navždy priniesol dokonalú obeť a teraz sa prihováraš za nás pred tvárou Otca, otvor naše srdcia pre tvoje slovo. Daj, aby sme ťa dnes prijali ako Toho, ktorý nás zmieruje s Bohom, očisťuje a vedie do svetla. Požehnaj nám tiché počúvanie a posväť naše myšlienky. Amen.
Žid 7, 23-28: 23 Zatiaľ z tamtých stávali sa kňazmi mnohí, lebo im smrť prekazila zostať: 24 On však, pretože zostáva naveky, zastáva kňazský úrad, ktorý neprechádza na iného. 25 Preto aj môže dokonale spasiť tých, čo skrze Neho pristupujú k Bohu, keďže vždy žije, aby sa prihováral za nich. 26 Takého veľkňaza sme aj potrebovali: svätého, nevinného, nepoškvrneného, oddeleného od hriešnikov a vyvýšeného nad nebesá, 27 ktorý nepotrebuje ako veľkňazi deň čo deň prinášať obeť najprv za svoje a potom za hriechy ľudu. Lebo urobil to raz navždy, keď samého seba obetoval. 28 Zákon totiž ustanovuje za veľkňazov ľudí poddaných slabosti; ale slovo prísahy, ktorá odznela po zákone, ustanovuje Syna, ktorý prešiel do večnej dokonalosti.
Ježiš Kristus – kňaz
V Písme môžeme už od 2. knihy Mojžišovej sledovať, ako vznikalo kňazstvo a aký malo význam. Hospodin prvýkrát povolal do kňazskej služby kmeň Léviho, keď pod Sinajom ľud zhrešil a klaňal sa zlatému teľaťu. Tí, ktorí zachovali vernosť Hospodinovi, stali sa kňazmi a začal sa – na príkaz Hospodinov – rozvíjať kňazský kult – svätostánok, obete, sviatky a celý systém prikázaných úkonov. Kňazi mali byť ľudia oddelení pre Hospodina. Ich život mal byť zasvätený Bohu a práve pre ich oddelenosť a posvätenosť mali ako jediní právo predstupovať pred Boha v svätostánku.
Pre bežného človeka bolo nemožné vstúpiť dnu a postaviť sa pred oltár. Keď sa neskôr v Jeruzaleme vybudoval chrám, nachádzala sa v ňom aj špeciálna miestnosť – svätyňa Najvyššieho, kam mal prístup dokonca iba veľkňaz, aj to len po predošlej očiste a iba jedenkrát v roku.
Žiaľ, aj kňazstvo Izraela prepadlo hriechu a v mnohých obdobiach neslúžilo Hospodinovi. Odvrátilo sa od Neho a uctilo iných bohov, alebo uctilo Hospodina naoko, no hľadalo hlavne vlastný prospech.
Tu však v prečítanom texte čítame o Ježišovi Kristovi, ktorý ako jediný bol hriechom nepoškvrnený, svätý a celým životom oddelený od všetkého pre Boha. Svojim životom sa tak stáva jedinečným a najlepším kňazom – ba dokonca veľkňazom, pretože pre svoju svätosť môže predstúpiť nielen pred svätyňu Najvyššieho, ale aj pred tvár samého Boha.
Ježiš Kristus sa navyše nepotrebuje očisťovať obeťami, pretože sám ako čistý a dokonalý Boží baránok priniesol jedinečnú a dokonalú obeť. Môže teda stáť pred nebeským Otcom a konať tam bohoslužbu za nás.
Ježiš Kristus tak ako jediný môže skutočne urobiť to, čo konali aj kňazi v Izraeli – obeťou zmieriť Hospodina so svojim ľudom. Kňazi to robili zvieracími obeťami, Ježiš Kristus nás však zmieril s Bohom obeťou svojho vlastného tela a krvi, takže priniesol obeť, ktorú už nič nemôže prevýšiť.
Pán Ježiš Kristus je tak aj našim osobným kňazom, pretože aj nás zmieril s nebeským Otcom, aj za nás sa prihovára u svojho Otca, aj naše modlitby umocňuje v Božích očiach Jeho meno. Zložme Mu preto k nohám naše srdce ako svojmu kňazovi rovnako, ako to urobili mudrci, ktorí Mu priniesli kadidlo – ten symbol kňazskej služby.
Pane Ježiši Kriste, náš večný veľkňaz, ďakujeme Ti, že si nás dnes oslovil svojim slovom. Ty si svätý a nepoškvrnený, oddelený od hriechu, a predsa si sa sklonil k nám, aby si nás zmieril s Otcom. Ďakujeme Ti, že Tvoja obeť bola raz navždy a že Tvoja služba v nebeskej svätyni trvá neprestajne.
Prosíme, obnov v nás vieru, že sa za nás prihováraš aj teraz, v tejto chvíli, so znalosťou našich slabostí i s milosrdenstvom, ktoré prevyšuje všetku našu námahu. Uč nás, aby sme v Tebe hľadali oporu, keď zápasíme, útechu, keď sme zronení, a pokoj, keď sa naše srdcia nepokoja.
V tomto adventnom čase nám daruj bdelosť a otvorené oči, aby sme vo svojom živote rozpoznávali Tvoje pôsobenie. Pomôž nám pripraviť Ti miesto v našich domovoch, v našich vzťahoch i v našom srdci, aby sme Ťa prijali ako Pána a Darcu pokoja.
Zostaň pri nás svojou milosťou a nech Tvoje svetlo vedie naše kroky aj v dňoch, ktoré sú pred nami. Amen.
